OVNieuws
Elektrisch vrachtschip Elektrisch vrachtschip

Elektrisch varen de toekomst?

Ook de zware vrachtvaart gaat over op elektrisch. De Technische Universit├Ąt Berlin ontwikkelt een elektrische duwboot, met batterijen en brandstofcellen als energiebronnen.

De bouw van het prototype duurt nog wel even: die begint in 2019.

RiverCell/ELEKTRA heet het project dat onder leiding staat van ingenieur  Gerd Holbach, hoogleraar aan deze technische universiteit in Berlijn. Het gebruikt een hybride aandrijfsysteem, een combinatie van oplaadbare batterijen en brandstofcellen. De ontwikkeling van de duwboot gebeurt in nauwe samenwerking met de gebruikers en sponsoren, de logistieke dienstverleners  BeHaLa en  Imperial.

De aandrijving is afgestemd op de maten en het gebruikersprofiel voor het vrachtvervoer in de regio Berlijn-Brandenburg. Met zijn 19 m kan hij met een duwbak door alle sluizen richting Hamburg of Oostzeehavens zonder te moeten afkoppelen, en de breedte van 8,20 m is nodig voor de duwbak van de 1400 ton zware gasturbines van de Siemensfabriek in Berlijn.

 

Meer info

Terug

Algemene Ledenvergadering 26 mei 2018
Dit jaar zal de Algemene Leden Vergadering van de KNVOV worden gehouden op zaterdag 26 mei 2018.

Elektrisch varen de toekomst?
Ook de zware vrachtvaart gaat over op elektrisch. De Technische Universit├Ąt Berlin ontwikkelt een elektrische duwboot,

Nieuwe schepen voor Doeksen
Rederij Doeksen laat twee nieuwe LNG veerboten bouwen.

MEER NIEUWS